Danskerne vil helst spille casino derhjemme
16. MAR 2018
Spillemyndigheden har nu offentliggjort deres rapport for det danske spillemarked for 2017, og de mange tal viser en klar tendens: Danskerne vil helst spille casino derhjemme. For mens danskerne for første gang gennemspillede over 12 mia. kroner på et kvartal på online casinoer, spillede de mindre på spillemaskiner ude i kioskerne end nogensinde før, og de 6 danske "offline" casinoer havde deres værste kvartal i to år.
Ud over bekvemmeligheden ved at spille derhjemme, er der måske en anden grund til at danskerne valgte online casinoerne: De betalte nemlig mere i gevinster end nogensinde før: Hele 96,5% af omsætningen blev betalt tilbage i gevinster (i forhold til typisk 88% for kioskernes spillemaskiner), og det er endda uden at medregne alle de bonusser, som online casinoerne giver for at få spillere i butikken. Tilbagebetalingsprocenten er steget støt og roligt siden 2014-2015, hvor casinoerne betalte omkring 96,0% tilbage til spillerne.
Flere spiller på mobilen
Ikke overraskende vinder spil på mobilen mere og mere frem. Mens omkring hver 5. krone i starten af 2017 blev spillet på en mobiltelefon frem for computer, var det i december vokset til næsten 1 ud af 3. Mens der for få år siden var et begrænset udvalg af spil til mobilen, bliver næsten alle spilleautomater i dag lanceret både i en computer-version og en mobil-version samtidig. Og med større skærme på mobilen, giver det næsten samme spiloplevelse.
Næste skridt bliver, at mobilversionerne af spillene blive endnu bedre til at udnytte muligheder på mobilplatformen som ikke er mulige på en PC. Flere spiludviklere arbejder i øjeblikket på VR-versioner (Virtual Reality) af deres spil - f.eks. har Net Entertainment udviklet en beta af en VR version af spilleautomaten Gonzo's Quest, der forventes at blive lanceret på online casinoerne til sommer.
Nye casinoer stjæler kunder fra gamle favoritter
I december 2016 blev LeoVegas lanceret på det danske marked, og gennem hele 2017 har de domineret reklameblokkene, hvilket har båret frugt. I deres årsregnskab kalder LeoVegas lanceringen på det danske marked den stærkeste i selskabets historie. Ud over at reklamere, har LeoVegas lokket med Danmarks største gratis bonus på 100 kr. for deres LIVE casino, den største samlede bonuspakke på 10.050 kr. for deres traditionelle casino og de største konkurrencer, ofte med præmier for flere millioner kroner.
Også aarhusianske Royal Casino, der lancerede deres online casino et halvt år før LeoVegas, har set stor vækst i 2017, omend i et mere behersket tempo. Royal Casino har satset på at vokse i et tempo, hvor de kunne følge med til at give alle deres kunder førsteklasses betjening. De har imidlertid i de seneste måneder oprustet med en ny reklamekampagne med deres egen dronning, og Danmarks stærkeste Free Spins tilbud på 150 Free Spins uden indbetaling.
Den øgede konkurrence kan ses på bundlinjen hos nogle af de tidligere ledere på markedet. Spilnu har set deres markedsandel falde fra 14,3% i 2015 til 11,9% i 2017 til trods for at de er steget svagt i omsætning i samme periode. DanskeSpil oplyser ikke om deres casino særskilt, men deres markedsandel for casino, poker og sport fortsætter med at falde og er nu nede på 40,9%, nede fra 59,4% i 2012 - første år efter de mistede deres monopol.
2018 vil uden tvivl skabe mere postyr på markedet med et par store casino lanceringer: Mr Green blev lanceret i de sidste dage af 2017, og de har allerede nu vist at de mener det seriøst med en stor reklamekampagne, konkurrencer og 300 Free Spins til nye kunder.
Annonce: Siden indholder annoncelinks. Casinopenge modtager betaling fra nogle casinoer nævnt på Casinopenge. 18+. Spillemyndighedens rådgivning på
Stopspillet.dk. Selvudelukkelse på ROFUS.nu.. Alle regler og vilkår fremgår af casinoets hjemmeside.
Læs hvordan tilbudene bliver rangeret